وزیر آموزش‌وپرورش در حاشیه اختتامیه سی و ششمین جشنواره فرهنگی هنری دانش آموزان پسر سراسرکشور در جمع خبرنگاران،
تاریخ: 0:26 :: 1397/05/25
تلاش برای توسعه متوازن بین آموزش و تربیت در مدارس

وزیر آموزش‌وپرورش در حاشیه اختتامیه سی و ششمین جشنواره فرهنگی هنری دانش آموزان پسر سراسر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای توسعه متوازن بین آموزش و تربیت در مدارس تلاش می‌کنیم. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، سید محمد بطحایی در حاشیه اختتامیه سی و ششمین جشنواره فرهنگی هنری دانش آموزان پسر […]

وزیر آموزش‌وپرورش در حاشیه اختتامیه سی و ششمین جشنواره فرهنگی هنری دانش آموزان پسر سراسر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای توسعه متوازن بین آموزش و تربیت در مدارس تلاش می‌کنیم.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، سید محمد بطحایی در حاشیه اختتامیه سی و ششمین جشنواره فرهنگی هنری دانش آموزان پسر سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آنچه آموزش‌وپرورش در دولت دوازدهم به‌عنوان خط‌مشی اصولی مصرانهدنبال می‌کند این است که نظام آموزشی فراتر از اهداف صرفاً آموزشی، اهداف و سیاست‌های خود را در زمینهپرورشی و تربیتی محقق کند و آموزش‌وپرورش توسعه متوازنی بین همه ساحت‌های تعلیم و تربیت ایجاد کند؛ چراکه باید توسعه متقارنی میان اهداف آموزشی و پرورشی و تربیتی ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه اقداماتی برای توسعه متوازن میان بخش‌های آموزش‌وپرورش آغازشده است، افزود: ابتدا از دوره ابتدایی شروع کرده‌ایم و چندین برنامه در راستای تحقق این هدف ابلاغ‌شده است که از مهرماه با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد تا بتوان از مدرسه‌ای که صرفاً به اهداف آموزشی توجه دارد، به مدرسه‌ای برسیم که توجه بیشتری به اهداف تربیتی و آمادگی برای زندگی فردی و اجتماعی دانش‌آموز داشته باشد و بتواند در راستای تحقق الگوی ایرانی -اسلامی ایفای نقش کند.

وزیر آموزش‌وپرورش یکی از مهم‌ترین موانع بر سر این راه را خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: تلقی خانواده‌ها از آموزش‌وپرورش صرفاً حفظ کردن محفوظات و فرمول و معادلات و تعاریف کتاب درسی است؛ هرچند اهداف پرورشی در کتاب‌ها امروز هم دنبال می‌شود، اما همواره مدرسه را به این سمت هدایت می‌کنند که تمرکز و زمان خود را بر روی موضوعات آموزشی به کار بگیرد. درحالی‌که ما باید به‌تدریج نگرش خانواده‌ها را تغییر دهیم تا با همراهی خودشان به ما در این مسیر کمک کنند.

وی بابیان این مطلب که در یک سال گذشته دستاوردهای خوبی در این زمینه داشتیم و این ادبیات که مدرسه فقط جایی برای حفظ کردن و یادگیری در سطح دانش نیست، جای خود را بازکرده است، عنوان کرد: مدرسه باید به محیطی برای تمرین زندگی بچه‌ها تبدیل شود و این امر یک دستاورد بسیار بزرگ است و این مسیر را ادامه خواهیم داد و از خانواده‌ها درخواست می‌کنیم که به ما در این زمینه کمک کنند چراکه بچه‌ها نیازمند یادگیری مهارت‌هایی هستند که در حال حاضر این مهارت‌ها در سبد یادگیری‌شان سهم کوچکی دارد.

سید محمد بطحایی ضمن تشکر از رسانه ملی و رییس سازمان صداوسیما برای همراهی و پوشش اخبار این جشنواره  اظهار امیدواری کرد : این همیاری و همراهی بتواند در آینده سرعت کارها را بیشتر کند.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره نقش و جایگاه آموزش‌وپرورش برای تحقق شعار سال (حمایت از کالای ایرانی) اظهار داشت: آموزش‌وپرورش با۳۰میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور مستقیماً سروکار دارد و احساس وظیفه می‌کنیم که نقش خیلی مؤثری را برای تحقق شعار استفاده از کالای ایرانی ایفا کنیم؛ در همین راستاتلاش‌هایی انجام‌شده و نمایشگاه‌هاییبرای معرفی محصولات و کالای مصرفی ایرانی مخصوص دانش آموزان از شهریورماه برپا خواهد شد.

وی از خانواده‌ها درخواست کرد که اقلام و لوازم‌التحریر ایرانی بخرند و در ادامه از ممنوعیت برخی کالاهای خارجی در مدارس در سال جاری خبر داد و گفت: استفاده از برخی نمادها و تصاویر بر روی کیف و دفترچه و قلم دانش آموزان که از خارج از کشور می‌آید، پیام‌های ضد تربیتی دارد و امسال آموزش‌وپرورش ممنوعیت‌هایی را برای استفاده از این نمادها و کالاها در مدارس خواهد داشت و برخی از این نمادها خشونت، ذهنیت گرایی مفرد و انزوا را ترویج می‌کند و برای پیشگیری از آسیب‌های فوق از طریق اتحادیه‌های ذی‌ربط در این زمینه جلساتی برگزارشده است.

وزیر آموزش‌وپرورش بر رفع نارضایتی والدین و شناسایی عوامل این نارضایتی‌ها تأکید کرد و گفت: به‌عنوان یک معلم به خانواده بزرگ آموزش‌وپرورش، تأکید می‌کنم که هر عاملی که باعث نارضایتی خانواده‌ها می‌شود، باید شناسایی و درصورتی‌که منطقی است، برطرف شود و خانواده‌ها باید حس تعلق به مدرسه‌ی بچه‌های خود داشته باشند و همکارانم باید عوامل نارضایتی والدین را شناسایی کنند.

 
برچسب ها: